vrijdag 6 mei 2022

6 Mei 2002, 20 jaar na dato, Pim Fortuyn




Pim Fortuyn op het strand in Noordwijk, op de zaterdag na zijn monster-overwinning in Rotterdam die woensdag ervoor met het onvergetelijke slot-debat daarna met Paul Witteman. Blik ging die zaterdagochtend op de fiets naar Noordwijk en had de eer Pim daar eenmalig te mogen ontmoeten en kort te mogen spreken na zijn optreden bij Harry Mens.

Laten we ook niet vergeten dat milieu-ambtenaar Chris van de Werken 5 jaar eerder werd vermoord.



2 opmerkingen:

  1. Ook ik heb een paar persoonlijke herinneringen aan Pim.
    In februari 2002 kwam Pim spreken in Rilland-Bath, vlak bij mij. Ik ging er naar toe, en na afloop was er de mogelijkheid hem persoonlijk aan te spreken. Ik had een 'verkorte uitgave' van "Race, evolution and behavior" mee genomen en bood dat boekje aan Pim aan.
    Mert de bekende stralende ogen keek hij me blij aan en vroeg: "Heb je dat zelf geschreven ?" ( HIj had uiteraard grote sympathie voor mensen die een eigen boek hadden geschreven)
    Ik moest hem teleurstellen.
    Ik herinner me niet meer hoe het gesprekje verder ging, maar dat zal wel niet lang geduurd hebben. Er waren meer mensen die hem wilden spreken.

    Op 6 mei of 7 mei moest ik een monster suikermais naar Maasdijk brengen, en kwam dus min of meer langs Rotterdam.
    Op de terugweg kocht ik een bos bloemen en zocht in Rotterdam het huis van Pim op. Het bleek dat er een flinke lange rij mensen stond, allemaal in een spontane opwelling om iets te tonen van dank en solidariteit en woede.
    Wat ik nooit meer vergeet: Achter mij een jonge vrouw die zei: "Ik ga nu geen kinderen meer nemen."
    Dat zijn mijn herinneringen aan Pim.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ruble runs victory laps. If Russia’s “plan” was so perfect, by Jacob Dreizin
    https://www.youtube.com/watch?v=Ks0oG96IkJU

    Nu op 2018 niveau tov de dollar. Niet echt wat de NATO/Wallstreet voor ogen had met de sancties. :-)

    BeantwoordenVerwijderen