maandag 16 december 2019

Hoe zit het nu echt in Zweden?

( Eerlijk jatwerk.  Dank aan de Volkskrant.)

Ik las zojuist dit artikel, en ik vind het belangrijk, omdat het aan de eisen van 'betrouwbaarheid'  voldoet:  

=  De Volkskrant is links en modern en pro immigratie etc.
=  De schrijver kent het land al zijn hele leven.
=  Hij beschrijft feitelijke zaken. Zijn mening er over is secundair.

Uit het artikel blijkt ( in mijn ogen)  dat Zweden veel te links was, veel te open grenzen had.  Hun wereldbeeld was op idealen gebouwd, niet op realiteit.
Nu keert de wal het schip. Maar nu is het te laat natuurlijk. Het volkskarakter van de zweed zal nooit gelijk zijn aan dat van de immigrant uit Afrika en het Midden Oosten:  ook niet over 500 jaar.

Met hun idealisme hebben de Zweden dus heel veel mensen voor de komende 500 jaar onnodig ongelukkig gemaakt:  de autochtonen èn de allochtonen.  De honden horen bij de honden, en de katten bij de katten;.  Dan worden ze gelukkig.  Ze zijn namelijk niet gelijk aan elkaar. Onze Usual Suspects verkneukelen zich: Plan gelukt.  Land rijp voor dictatuur. Nog enkele jaren wachten.  Dan smèken àlle zweden ( auto- en allo-) om een sterke man. Om bruut afgedwongen orde.  Laat dat maar aan de geboren 'volks commissarissen' over met hun diepe minachting voor alles wat niet tot de Tribe behoort.  ( In Rusland: 60 miljoen burgers gedood in 60 jaar tijd.)

NB: de column verscheen gisteren.  Op de Volkskrant is hij nu niet meer terug te vinden door te scrollen.  Je moet hem op naam gaan zoeken. Alweer een vorm van censuur.


COLUMN  JASPER VAN KUIJK

Nu ik in Zweden woon, ontkom ik er niet aan om mijn roze bril af te zetten









15 december 2019

De eerste barstjes in mijn beeld van Zweden kwamen toen in de ouderenflat van mijn oma de eetzaal werd gesloten. Bezuinigingen. Mijn oma (85) woonde na het overlijden van mijn opa alleen. In de eetzaal trof ze tijdens de koffie en de warme maaltijd andere bewoners. Absolute hoogtepunten van de dag. Mijn oma kleedde zich er ook altijd zeer zorgvuldig voor aan. ‘De mannequin’, werd ze liefkozend genoemd. Toen de eetzaal sloot, kreeg ze voortaan voor de hele week kant-en-klaarmaaltijden voor de magnetron. Koffie dronk ze steeds vaker alleen en zich netjes aankleden werd minder belangrijk.

Ik had Zweden alleen meegemaakt tijdens vakanties, op familiebezoek, en dat geeft een wat rooskleurig beeld, boven op het toch al wat geïdealiseerde Ikeacatalogusimago dat het land in Nederland heeft. Sociaaldemocratisch gidsland, met gratis kinderopvang, een minister voor gendergelijkheid en dat tijdens de vluchtelingencrisis in één jaar ruimhartig 160 duizend immigranten opnam. ‘Zweeds’ is voor velen een kwaliteitsstempel. Zweeds prostitutiebeleid? Moet haast wel goed zijn. Overigens zijn er ook mensen die, net als Donald Trump, in Zweden juist een afschrikwekkend voorbeeld zien, een door feministen weggegeven islamitisch hell hole.  Waar dagelijks aanslagen plaatsvinden, zoals Thierry Baudet in Pauw beweerde.

Nu ik in Zweden woon, ontkom ik er niet aan om mijn roze bril af te zetten. Ergens leven is toch anders dan er op vakantie zijn of erover lezen. Zo was er de eerste maanden, als ik naar de universiteit reed, geen ochtend dat het op de radio níét ging over de schietpartijen of bomexplosies in een van de grote steden. Op het journaal zag ik een soort requiem voor de Zweedse open immigratiepolitiek, compleet met experts die zeiden: de rest van Europa mag nu zijn verantwoordelijkheid nemen, want wij gaan onze handen vol hebben aan de frictie die immigratie van de afgelopen jaren gaat geven. Om me heen hoor ik hetzelfde: die 160 duizend immigranten, dat was meer dan we aankonden. Ook omdat het land al kampte met een stevige segregatie van wijken en scholen.

Daarnaast is Zweden voor een sociaaldemocratische heilstaat opvallend neoliberaal. Onder meer de spoorwegen, apotheken en elektriciteitsbedrijven werden verzelfstandigd en scholen mogen winst maken. Dat vertaalde zich vaak niet in betere of goedkopere dienstverlening. Ook decentraliseerde de overheid en gingen gemeenten meer overheidstaken uitvoeren. Inmiddels moet 80 procent van de gemeenten bezuinigen en sluiten ze cultuurhuizen, bibliotheken, sporthallen en dus eetzalen in ouderenflats.

De teleurstelling over dit alles vertaalt zich ook politiek. De radicaal-rechtse Sverigedemokraterna, vergelijkbaar met de PVV en FvD, staan in de peilingen op 29 procent.

Zweden is geen walhalla. Maar ook niet de failed state die sommigen ervan maken. Die aanslagen zijn er, maar niet dagelijks en het zijn afrekeningen tussen bendes. Wat zeker niet wil zeggen dat ze niet leiden tot onrust, of dat er geen discussie is over het feit dat de bendeleden doorgaans een immigratieachtergrond hebben.

Ja, Zweden is misschien op een aantal vlakken ambitieuzer dan Nederland, maar ook weer niet zó uitzonderlijk. En het land heeft problemen, maar bendeoorlogen, lerarentekort, privatiseringen, een haperende decentrale overheid, worsteling met immigratie, het zou allemaal vrij herkenbaar moeten klinken. Zweden is geen heilstaat of feilstaat, Zweden is Nederland. Het heeft in Kent zelfs zijn eigen Bløf, een band die het land tot op het bot verdeelt.

En het zijn ook allebei landen die, ondanks alle problemen die er zijn, steevast hoog in lijstjes staan waarin je hoog wilt staan. Groot geluksgevoel, toegankelijk onderwijs, veel persvrijheid, weinig criminaliteit, grote innovatiekracht, weinig corruptie.

Zweden is al net zo’n mooi vat vol tegenstellingen als Nederland. Wat je erin ziet, zegt minstens zoveel over degene die kijkt als over het land.




Links
Rechts

1950

Arbeiders beweging

Christelijke Partijen

Bestaande orde

Vernieuwing

Rechts dominant in jaren 50

1960

Hogere lonen

Sexuele vrijheid

Jeugdmuziek

Behoudend, geeft tegengas,

Linkjs dominant in jaren 60

    maar verlies terrein.

Kerk wordt voorzichtig

Bedrijven willen gastarbeiders,

uitgelachen  ( Fons Jansen)

Arbeiderspartij wil geen

gastarbeiders , want concurrent

1970

dolle mina's

Nog enige weerstand tegen immigratie.

Vrouwenbeweging

Gezinshereiniging toegestaan, 1972.

Emancipatie

DS70 (Zoon Drees) is tegen.  Zoon Drees

Koos Posthuma pleit voor

ook door Jan V gewantrouwd.

emancipatie van pedofilie.

Links slaat helemaal door.

Rechts zeer impopulair:  fabrieksbazen

worden als misdadigers beschouwd.

1980

Punk.

Koot en Bie

Neoliberalisme begint,ongemerkt.

Homo zijn is hip !

Kritiek op immigratie  wordt gelijk

Vakbeweging krimpt.

gesteld aan racisme, aan nazisme.

Groen, milieu

1990

Homo's normaal

Bolkestein  twijfelt

Politieke correctheid enorm.

 aan immigratie, verketterd

2000

Marcel van Dam:

Fortyn maakt immigratie bespreekbaar.

"U bent een onmens"

Bedrijven worden nu ook groen.

2010

Gender issues ontstaan

Moslim bashen nu openlijk.

Zwarte Piet, Black issues.

Wit nationalisme ontstaat.


 

21 opmerkingen:

  1. Een kanttekening: De Volkskrant is NIET LINKS!!!! Op geen enkele wijze. Ze vertegenwoordigen het D66 publiek.

    Dus wel een klein beetje woke.

    Ik denk dat Zweden het beste met Iran vergelijkbaar is: beide democratieen met idiologische trekjes: socialistisch-shia-islamitisch vs. neoliberaal- feministisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Huidig Volkskrant links is: = Pro immigratie, bang van ras en IQ verschillen.

      Oud links is : pro werknemer en sociale solidariteit Dat bestaat niet meer bij links.


      Verwijderen
    2. Woke : identity politics, knuffelonderwerpen, SJW, Soros.

      Neplinks

      Verwijderen
  2. Ben allergisch voor het gebruik van links/rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blik,

      woorden/begrippen zijn de werktuigen van de taal.
      Zonder woorden /begrippen kun je niet communiceren.

      Maar ze kunnen van betekenis veranderen.
      Ze kunnen als werktuig om de ander te misleiden, worden gebruikt.

      Er is niks mis mee om de Volkskrant te 'kenschetsen' met enkele begrippen.
      Hoe het ook zij: Volkskrant staat niet vooraan als de immigratie moet worden bekritiseerd. Voor de Volkskrant is Zweden een veel beschaafder land dan Hongarije ( Orban) .
      Dat noemde ik "links".
      Ik sta open voor betere begrippen.

      Verwijderen
    2. Ik zou links slechts in sociaal economische termen definieren. Dat staat de Volkskrant en D66 aan de globalistisch-neoliberale kant. Ze zijn tevens behoorlijk elitair.

      Begrippen veranderen met de tijd, maar soms wordt dat gestuurd; aan beide kanten.

      Denk aan hoe de MSM vaak benoemd wordt: zowel 'linkse media', als 'corporate media'.

      Verwijderen
    3. Zo rond 1995 beschouwde ik mezelf als 'Groen Rechts'.
      Dat was toen nog niet heel gewoon: dat je pro natuur was, maar tegen massa-immigratie.

      Het linkse cluster had waarden als: pro natuur, pro immigratie.
      Het rechtse cluster zei: pro bedrijven. En wie iets durfde zeggen dat kritisch was op immigratie, was óók meteen rechts.

      Ik heb onder het blog een schema gemaakt met de inhoud van de begrippen door de jaren heen. ( In hele grote lijnen uiteraard.)

      Verwijderen
  3. Links betekent dat je streeft naar een Socialistische samenleving en de rest is totale flauwekul. Gebaseerd op eenvoudige logica.

    Groeten, Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om met Ben te spreken:
      "Dit lijkt nog nergens op. Zorg eerst dat je met ter zake doende definities komt en vooral: schrap alle oordelen en voordelen. Misschien dat het dan ergens op gaat lijken."
      ( Met 'voordelen' bedoelt Ben wellicht 'Vooroordelen'.
      Ach wat maakt het uit. Als er maar wat staat hè, Ben ! )

      Verwijderen
  4. Links- rechts is sociaal vs neoliberaal. Met outliers zoals communisten en Ayn Randers.

    Progressief vs conservatief is een 2 realistische as. Het is makkelijk om zich zelf een plaats te geven op dit continuum.

    Daarna wordt het troebel. Ben je rechts-woke (islamofobie, zwarte piet, en anti- EU), of links woke/ ( feminist, pro immigrant, judeofiel, en voorstander van sexuele deviaties?)

    Ik zou zeggen: de gewone mensen , de meerderheid, heeft hier helemaal niks mee! Niet van links of van rechts!

    Wij willen gewoon een goed en normaal leven kunnen leiden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker vaag en dan gaat het nergens meer over.

      Verwijderen
    2. Reactie op Ben.

      De Usual Suspects klagen en roepen, maar het snijdt geen hout, zoals U ziet.
      Het is bedoeld om U aan het twijfelen te brengen.
      Inhoudelijk gaan deze talk-backers NOOIT op de ander in.
      Kan ook niet, want dan blijven ze nergens.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bovenstaande post heb ik herschreven.

    De geschiedenis van 'Links' en 'Rechts'.

    Van oudsher waren de rijken en adel als enigen de baas.

    'Het gewone volk' bewerkte het land van de elite, en na 1800 werkten ze in de fabriek van de elite.

    Maar het werk in de fabriek gaf Het Volk voor het eerst de kans om óók Macht uit te oefenen: saboteren en staken werden als dwangmiddel gebruikt.

    De Usual Suspects (nog niet echt geaccepteerd in de samenleving, maar wel de ambitie om die over te nemen) hadden in de gaten dat àls zij die arbeiders-macht 'organiseerden', dat ze daarmee de oude Elite een klap konden toebrengen.

    Dàt werd 'Links': de georganiseerde arbeider, geleid door joodse voormannen en theoriën.

    De bestaande Elite wilde vanzelfsprekend alles houden zoals het was: conserveren van de status quo: de Conservatieven.
    In het Franse of Engelse Parlement zaten de socialisten links in de zaal, en de conservatieven rechts. Sindsdien gebruikt men die woorden voor die stromingen.

    'Links' eiste een steeds groter stuk van de koek. Daar was ruimte voor, want door de massaproductie ontstond meer welvaart. De koek werd groter.

    Het Socialisme had dus de wind mee: er wàs 'koek'. Maar toch was er een harde strijd nodig.

    Het communisme was veel radicaler: dan nemen de joodse leiders direct de hele macht over en wordt de oude Elite over de kling gejaagd. (1917-1918: Communistische revoluties in Rusland, Hongarije, Oostenrijk, Duitsland)
    Het lukte alleen in Rusland, en het werd een drama.

    ----
    Fast Forward: Wat is NU Links en Rechts? .

    Onze Usual Suspects zijn nu zelf de Elite. Zij bepalen wat wij denken en tegen wie we oorlog voeren. En wanneer de economische crisis uit breekt, , dus waarom zouden ze de arbeiders nog op sleeptouw nemen tègen die Elite ?

    De vakbonden zijn dus weg. De verzorgingsstaat wordt afgeschaft. Scholing wordt onbetaalbaar. Alleen de Elite wordt elk jaar rijker.

    En wat is er dan met die Linkse partijen gebeurd?

    Die helpen nu om de eigen bevolking te vernietigen.
    Hoe?
    Door allerlei suicidale praktijken als "Hoogste Humanitaire Ideaal' voor te stellen.
    Massa-immigratie. Kerk vernietigen. Fatsoensnormen verdacht maken. On-fatsoen te populariseren ('roasting' op tv ), sex-zonder-toekomst als hoogste 'Recht' te propageren.
    En natuurlijk de vijandschap tussen de diverse bevolkingsgroepen op te hitsen.

    De Linkse Partijen worden nu gebruikt om de eenheid in de bevolking te versnipperen, zodat 'het Volk' totaal machteloos wordt tegen de Elite, onze Usual Suspects.

    'Links' is een suicidale beweging geworden. Natuurlijk zijn het vooral jonge, snel overtuigde kinderen die als useful idiots hun eigen toekomst kapot slaan.
    Pol Pot is nooit ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit lijkt nog nergens op. Zorg eerst dat je met ter zake doende definities komt en vooral: schrap alle oordelen en voordelen. Misschien dat het dan ergens op gaat lijken.

      Verwijderen
    2. De Usual Suspects klagen en roepen, maar het snijdt geen hout, zoals U ziet.
      Het is bedoeld om U aan het twijfelen te brengen.
      Inhoudelijk gaan deze talk-backers NOOIT op de ander in.
      Kan ook niet, want dan blijven ze nergens.

      Verwijderen
    3. Tja Jan, met jouw gebrek aan nieuwsgierigheid komt er ook nooit inhoud.

      Verwijderen
  7. De rol van Israel en de mossad in de verbruining (fascistische coups, lawfare en regime changes) van Latijns Amerika:

    https://www.stopdebankiers.com/de-genocide-adviseurs-en-technici-van-israel-keren-in-kracht-terug-naar-latijns-amerika/

    Waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat er ook een zeer sterke onderliggende, grotendeels interne component gaande is:

    De snelle opmars van het Amerikaanse gristen-zionisme: de bekering van veel katholieken naar het sektarische evangelical geloof. Deze verandering heeft op korte termijn een toename van veiligheid en een beetje inkomen tot gevolg ( de gelovigen stoppen grotendeels met alcohol, drugs en vreemdgaan, en er blijft dus meer huishoudgeld over, en het straatgeweld vermindert). Maar op midden tot lange termijn worden ze een 5e colonne van landverraders, die inmenging van de in het artikel besproken koloniale machten faciliteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kent U Douglas Murray?

    Een serieus man die zich het verdwijnen van de 'blanke wereld' aan trekt.
    En terecht. Maar de dodo's zijn dodo's, Douglas. Ze zien het niet.

    Hier een serieus interview met The Hoover Institute: The Death of Europe, with Douglas Murray

    En hier: Discussie met Sylvana !

    Political Correctness and Vacuous Wokeness: Douglas Murray debates Sylvana Simons


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Douglas Murray, de Engelse schrijver die net als Sven Hulleman en ikzelf van mening zijn dat de oorlog al verloren is, dat we ons land al kwijt zijn, ziet precies dezelfde motieven achter al die gender en Identity kletskoek: het wordt bedacht om .... " to use a battering ram against the foundations of our society [....] they want to demoralise the society".


    Minuut 43: The Madness of Crowds? Julia Hartley-Brewer meets Douglas Murray

    BeantwoordenVerwijderen